Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Koppeling met externe bron (Exact)

Standaard Koppeling met externe bron (Exact)

Hallo allemaal,

Ik heb in Excel een rapportage, die gevoed wordt met gegevens uit Exact.
    Telkens wanneer ik het bestand open worden de gegevens vanuit Exact "ververst". Probleem is dat dit nogal lang duurt, en dat ik in de tussentijd niet verder kan werken.

Nu kan ik het probleem ondervangen door "automatisch berekenen" uit te zetten (evt in een auto_openen macro), Dit is echter geen ideale oplossing.

Naast de import vanuit Exact zijn er namelijk ook een aantal handmatig in te voeren waarden die bij wijziging wel doorgerekend moeten worden. (Natuurlijk kan dit via F9, maar de kans dat dit eens vergeten wordt is te groot).

Is er een mogelijkheid om bij openen de externe koppelingen (met exact) niet bij te werken, maar verder wel alles automatisch door te laten rekenen?

In het boek "Programmeren in Excel 2003" kwam ik de volgende instructie tegen die ik wellicht zou kunnen gebruiken:
    Code:
    ThisWorkbook.savelinkvalues=true
    Ten eerste: is dit juist?

Zo ja, waar moet ik deze code dan plakken?

Ik heb dit geprobeerd in een Before_Close macro. Als ik dan het bestand opnieuw open staan er inderdaad nog de oude waarden in (Waar voorheen alleen de tekst "#waarde#" of iets dergelijks in de gekoppelde cellen stond), maar hij gaat wel direct verbinding maken met Exact om de gekoppelde waarden toch te verversen.

Beetje een theoretisch verhaal, maar ik denk dat een voorbeeld in dit geval niet echt veel duidelijk zal maken. Mocht dit toch gewenst zijn laat dan effe weten, dan zal ik morgen op het werk een bestandje uploaden.

Alvast bedankt!

Erwin

2. # ADS

Standaard

Open het document, ga naar de opgehaalde exact-gegevens, en rechts-klik op één van de velden. Zie je dan een contextmenu met de optie Gegevensbereikeigenschappen? Zo ja, kies deze en pas de opties onder 'Vernieuwen' aan.
    Btw: savelinkvalues zal je niet helpen
    - Frans
    pixcels.nl

Standaard

Frans,

Alvast bedankt voor je antwoord.

In het contextmenu zie ik echter geen optie "gegevensbereikeigenschappen".

In bijgaande printscreen zie je welke opties in het menu staan (bij rechtermuisklik).

Ik heb ook al geprobeert om via extra...opties...op het tabblad berekenen het vinkje bij "externe verwijzingen bijwerken" uit te zetten. Ook dit help niet.

Erwin
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden

Standaard

Als je zeker weet dat je rechts-klikte op de geïmporteerde exact-gegevens (voorzover ik wat kan zien op de achtergrond van je menu lijkt dit meer op het resultaat van een bewerking, en niet op een gegevenstabel zelf) dan zul je op zoek moeten gaan naar vba-code die de gegevens inleest.
    Stuur anders nog wat meer schermafdrukken, zonder voorbeeld blijft het erg lastig communiceren.
    - Frans
    pixcels.nl

Standaard

Beste Erwin,

Wat voor soort koppeling is er met Exact? (ODBC, ADO, DDE.. etc.)

Gr,

Rembo

Standaard

Erwin,

Zelf werk ik met de excel-add-in van exact ( eerst initialiseren...) en met de add-in van Sumatra (dit gaat een heel stuk sneller)

Met de laatste maak je queries en met de eerste haal je veld voor veld gegevens uit de exact-database

Wat je (denk ik) zou kunnen doen is de berekening op handmatig zetten en middels een range.calculate enkel de range welke opnieuw berekend moet worden te laten uitrekenen

Standaard

Hier nog een aanvullende printscreen met extra uitleg.

EvR: Wat ik doe is inderdaad via de (standaard) excel add-in van Exact. Die Add-in van Sumatra, werkt die ook met Exact, en zo ja, hoe kom ik hier dan aan?

Jou range.calculate idee is misschien wel een goede oplossing. Moet ik eens gaan bestuderen.

Overigens is de prinscreen in de bijlage niet het echte bestand maar een erg versimpeld voorbeeld.

Erwin
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden

Standaard

Ik zie dat jij met Globe werkt, (ik, vanwege functionaliteiten nog met windows...)

Die excel addin werkt, zie ik, ook met functies welke dus veldje voor veldje vanuit de database worden opgehaald. Die Sumatra is behoorlijk prijzig ( 2.5 - 3.5K) , dan zit er geloof ik nog wel andere programmatuur bij), maar was voor mij gezien de wachttijd (circa 1.5 uur ) en de excel-versies waarin mijn addin nog werkbaar was een optie.

Nu is het niet de bedoeling om hier reclame te maken, zal ik ook niet doen, maar als je meer info wilt stuur maar even een PM

Ik heb zojuist middels een klein testje met die range.calculate even wat uitgeprobeerd en ik denk dat jij het daar in moet zoeken, hier werkt het prima!

Groeten
    Eric

Standaard

Eric,

Range.calculate even getest en dit werkt inderdaad.
    Ik ga er mee aan de gang in het originele bestand.

Bedankt.

Erwin

Gelijkwaardige Onderwerpen

1. Inkoopfacturen in Excel naar exact
    Door rdv in forum Afgehandelde vragen
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 29-06-11, 23:13
  2. Exact zoeken een probleem...
    Door zzsarda in forum Afgehandelde vragen
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 27-04-11, 22:27
  3. Excel - Exact