Worksheet.nl  

Ga terug   Worksheet.nl > Overig > Archief > PROJECT: WK Voetbal 2010

Status bericht: Niet in behandeling

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 25 januari 2010, 23:32
Junior Member

Standaard Spelschema WK voetbal 2010: (bijna) alleen met formules en functies

Beste mensen,

In 2008 heb ik een wedstrijdschema gemaakt en voornamelijk via Worksheet.nl is het model opgehaald en populair gemaakt. Dus de eerste
aankondiging van de versie voor 2010 hier op deze site.

In het wedstrijdschema zijn veel ingrediënten van Excel verwerkt, voor wat betreft indeling, formules, functies (waaronder veel matrixfuncties - voor veel mensen een onbekend aspect van Excel) en verschillende opmaakmogelijkheden. Het enige wat je als gebruiker nog moet doen is het invullen van de eindstand van een wedstrijd. De stand in een groep, wie doorgaat naar de volgende ronde, wie finalist wordt - alles kan jedirect aflezen. Met het model laten wij zien dat u heel veel in Excel kunt realiseren zonder gebruik te maken van macro's. Een beetje kookles dus. Maar vooral: veel voetbalplezier!

Download het complete spelschema:
http://www.femda.com/text.aspx?A=tp1196771777

De bedoeling is dat ik in de komende weken aan dit model nog een wedstrijdpool koppel, dus om samen met familie en collega's de uitslagen te voorspellen, en makkelijk bij te kunnen houden wie het beste voorspelt en wie de poedelprijs krijgt.

Met vriendelijke groet,
Frits Egmond
Sponsored Links
Oud 26 januari 2010, 09:31
Mega Senior Member

Standaard Spelschema enz

Hallo Frits,

Volgens mij gaat het nog niet helemaal goed met het sorteren. Indien ik in groep A de volgende eindstanden muteer: 0-2, 0-2, 0-0, 2-2, 2-0, 2-0 , dan zal dat een gedeelde 1e plaats opleveren. De waarden in de cellen C5 en C6 zijn exact gelijk en op basis van de naam zal Frankrijk bovenaan komen. Er dient een loting plaats te vinden.

Als ik nu in de kolom Y een loting opvoer. Mexico een cijfer 1, Frankrijk een cijfer 2, Uruquay een cijfer 4, en Zuid Afrika een cijfer 3, dan gaat het niet goed.

De waarden in cel C5 en C6 wijzigen op basis van de waarde in cel P5 en P6. Hier stond voor beide cellen een waarde 1 en na toevoeging van de loting verdwijnt in P6 de waarde 1 en dus zijn de waarden in cel C5 en C6 niet meer gelijk (op basis van de uitslagen wel zou moeten) en heeft de sortering op kolom Y geen effect meer.

Groet

Dirk
Oud 27 januari 2010, 14:41
Junior Member

Standaard Fout bij sortering 'Loting' opgelost

Beste Dirk,

Ik ben je zeer erkentelijk voor je opmerkingen.

Je hebt gelijk.

Op kolom C=Ranglijst en Y=Loting sorteerde ik. Maar de tussenliggende kolommen, m.n. de hulpkolommen mogen niet gesorteerd worden, want dan wordt de onderlinge resultaten veranderd. En dat gebeurde nu wel.

Maar natuurlijk weer een oplossing bedacht. Was wel even puzzelen, want ik wilde beslist de kolom loting op de plaats laten staan, dus rechts van de andere cijfers, per slot is het pas FIFA-regel 'g'. Door de waarden in een hulpkolom vast te houden loopt het nu goed.

Met vriendelijke groet,
Frits
Oud 27 januari 2010, 16:23
Mega Senior Member

Standaard Spelschema enz

Hallo Frits,

Bedankt voor het nieuwe bestand. Even snel gekeken. Ik denk dat je nu in het volgende probleem/vraag komt. Je hebt er een kolom tussen gevoegd en dat heeft gevolgen o.a. voor de volgende formule in cel F6 en verder:
Code:
=ALS(INDEX(GroepA;1;4)<>3;"";INDEX(GroepA;1;2))
Vanavond verder

Groet

Dirk
Oud 27 januari 2010, 17:39
Junior Member

Standaard Correctie INDEX

Beste Dirk,

Man, je bent geweldig. Dank je.
Ook dit probleem weer opgelost.

Groet,
Frits
Oud 27 januari 2010, 19:49
Mega Senior Member

Standaard Spelschema enz

Hallo Frits,

Bedankt voor de snelle vernieuwing van het bestand. Vanmiddag een korte reactie gegeven. Ik zie de laatste aanpassing van de formule in F6 en dat gaat nu goed.

Normaal doe ik alleen een testje en ben ik benieuwd naar de gekozen oplossingen en geef ik geen commentaar op de gekozen ontwerpen/oplossing/gebruikte functies enz. Toch nu een kleine reactie. De gekozen oplossing met hulpkolommen D en AG t/m AI lijkt me veel te omslachtig. Heb je absoluut niet nodig.
Volgens mij kun je kolom Z (oud kolom Y) gewoon verplaatsen naar een (nieuwe) kolom D. Hierin kan een deelnemer/gokker bij een loting gewoon een rangorde invoeren door achter een land een cijfer 1, 2 enz te plaatsen om aan te geven welk land op de 1e plaats enz komt. Het sorteren in het nieuwe bestand gebeurt eerst op kolom C, daarna op kolom D en vervolgens op kolom B. Helemaal correct.

Je bent van mening dat de loting (kolom Z) helemaal achteraan hoort te staan. Bovendien vind je waarschijnlijk dat de kolommen E t/m Y in deze volgorde horen te staan. Dat is natuurlijk wel makkelijk, maar is niet verplicht. Alleen de waarde die je in kolom C samenstelt, moet voldoen aan een FIFA volgorde. Waar deze basisgegevens staan, is niet relevant en dus ook niet de kolom met de lotinggegevens. Je kunt dus kolom Z (lotinggegevens) gewoon verplaatsen naar kolom D met de cijfers 1, 2 enz Sorteren doet de rest.

Het bestand is een invulbestand voor deelnemers. De deelnemer wordt volgens mij nergens attent gemaakt, dat er bij sommige combinaties van uitslagen een loting gaat plaats vinden. Indien een deelnemer niets doet, dan zal bij gelijke eindstanden de landen alfabetisch worden geplaatst voor de 1e en 2e plaats enz. Dat zou ik toch anders doen. Maar het is jouw feestje.

Groet

Dirk
Oud 27 januari 2010, 20:43
Junior Member

Standaard Overwegingen

Hoi Dirk,

Dank je voor je reactie.

Verplaatsing van lotingkolom naar D heb ik overwogen, maar toch gekozen voor de volgorde overeenkomstig de regels van de FIFA. Die vind ik logisch. Wat een moeilijkere oplossing inhoudt, dat klopt.

Op de downloadpagina van het schema staat enige uitleg, verdere uitleg in commentaarblokjes waar dat het meeste nodig is. Ik ben het met je eens dat bij de kolom 'Loting' wat meer toelichting bij kan.

Dank je voor je tijd en ondersteuning.

Met vriendelijke groet,
Frits

Labels
speelschema, voetbal, wk 2010

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten