Worksheet.nl  

Ga terug   Worksheet.nl > Overig > Archief > PROJECT: EK Voetbal 2008

Status bericht: Niet in behandeling

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 1 mei 2008, 19:00
Junior Member

Standaard Voetbal schema, hoe 1ste en 2de door?

Ik heb mij gister voor het eerst verdiept in Excel (wat kan daar veel mee zeg!) en vandaag is het me voor een deel gelukt een voetbal schemaatje te maken (ik speel met mijn pa zelf bedachte toernooitjes op de PlayStation3, daar wil ik het onderstaande voor gaan gebruiken).

De poules zijn helemaal gelukt en de wedstrijd om de 3de/4de plaats en de finale ook.

Het enige wat nog niet wil lukken is dat ik zou willen dat de nummers 1 en 2 in de poule automatisch in de halve finales geplaatst worden. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen?

Heb het schemaatje erbij gedaan, kunnen jullie zien wat ik bedoel.

Het is vast nog niet veel soeps vergeleken bij wat de meeste kunnen maken maar goed.

Alvast hartelijk dank.

(p.s. zie dat m'n topic verplaatst is, sorry voor het verkeerd plaatsen!)
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xlsx voetbalschamserieuzer.xlsx‎ (12,7 KB, 277x gelezen)

Laatst gewijzigd door nientjesweb; 1 mei 2008 om 19:22
Sponsored Links
Oud 7 mei 2008, 08:16
Senior Member

Standaard

Ik heb laats zoiets gemaakt voor mijn eigen EK-pool (zie bijgevoegd bestand). Dit bestand heeft wel enige uitleg nodig

In het tabblad "uitslagen" moet je de uitslagen van de wedstrijden invullen. Bij het tabblad "standen poules" kun je dan de stand bekijken. Op dit tabblad zijn zwarte en grijze letters te zien. De grijze letters zijn alleen om tussenstappen te berekenen (deze kun je dus wit maken zodat ze niet "hinderen"). De zwarte letters geven de uiteindelijke stand, automatisch gesorteerd, aan. Het zijn de kolommen met de grijze letters die uitleg nodig hebben:

Kolom K geeft de uiteindelijke eindstand aan
M=Aantal punten
N=Doelpunten voor
O=Doelpunten tegen
P=Doelsaldo
Q=Positie in de poule aan de hand van het aantal behaalde punten
R=Mochten er 2 teams zijn met hetzelfde aantal punten dan wordt hier het onderlinge resultaat vergeleken
S=Is het aantal punten en het onderlinge resultaat gelijk dan wordt het doelsaldo vergeleken
T=Mocht ook dit gelijk zijn dan wordt hier naar het aantal doelpunten voor gekeken
U=Mocht ook dit gelijk zijn dan wordt hier naar het aantal doelpunten uit gescoord gekeken
V=Aantal gewonnen wedstrijden
W=Aantal gelijk gespeelde wedstrijden
X=Aantal verloren wedstrijden
Y=Mocht uiteindelijk nog niet beslist wat de posities in de poule zijn dan worden hier de landen die het best gespeeld hebben in de voorrondes voorgetrokken.

Hoe ik reken in kolom Q, R, S, T en U is volgens de regels van UEFA. De extra maatregel die ik in kolom Y heb genomen is om te voorkomen dat er een error ontstaat maar ik denk dat dit praktisch nooit voorkomt (al is het theoretisch natuurlijk wel mogelijk).

Bekijk het maar even of je er iets mee kunt. Ik kan best begrijpen dat er nog een aantal dingen onduidelijk zijn maar vragen zijn altijd welkom (opmerkingen trouwens ook).
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xls 1e en 2e in Poule.xls‎ (73,5 KB, 192x gelezen)
Oud 7 mei 2008, 10:29
EvR's schermafbeelding
EvR EvR is offline
Giga Senior Member

Standaard

Wat ik in ieder geval nog mis is het penaltyschieten,

-Als de landen die in hun laatste wedstrijd gelijkspelen
en
voordat zij aan deze wedstrijd begonnen net zoveel punten en doelpunten gescoord hadden
en
er na het laatste fluitsignaal in alle wedstrijden in die poule niet meer dan 2 teams hetzelfde puntenaantal hebben

Dan wordt de rang van de 2 teams in kwestie beslist door het nemen van penalties (en dus niet op voorrondecoefficient of doelsaldo)

De kans is niet zo groot , maar toch

Groeten
Eric
Oud 7 mei 2008, 10:44
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EvR Bekijk bericht
Wat ik in ieder geval nog mis is het penaltyschieten,

-Als de landen die in hun laatste wedstrijd gelijkspelen
en
voordat zij aan deze wedstrijd begonnen net zoveel punten en doelpunten gescoord hadden
en
er na het laatste fluitsignaal in alle wedstrijden in die poule niet meer dan 2 teams hetzelfde puntenaantal hebben

Dan wordt de rang van de 2 teams in kwestie beslist door het nemen van penalties (en dus niet op voorrondecoefficient of doelsaldo)

De kans is niet zo groot , maar toch

Groeten
Eric
Ik zie het net. Ik had in de regels vamn UEFA niet verder gekeken dan paragraaf 7.07 :) Ik denk dat ik dit niet meeneem in de sheet omdat dit redelijk wat werk is en de kans dat dit gebeurt nogal klein is. Mocht het dit EK toch voorkomen dan zal ik dat wel aanpassen
Oud 12 mei 2008, 20:08
Junior Member

Thumbs up Goed werk

Hoi Brandts,

Jouw berekeningen voor de 1e en 2e plaats waren net wat ik nodig had! Ik kreeg mijn EK poule 2008 (werkend op VBA, en nauwelijks Excel formules) maar niet omgetoverd van FIFA WK 2006 naar de UEFA regels... Ben nu voor het berekenen van de groepswinnaars afgestapt van VBA. Ik het workbook met VBA code toch even ter info bijgevoegd.

Ik heb trouwens nog een vraag voor je: Waarvoor gebruik je AANTAL.LEGE.CELLEN() in de ALS() formules onder kolommen W, V en X en alleen voor de groepen 3 & 4 onder kolom W? Het lijkt erop dat het hier hetzelfde doet als ISLEEG(). Klopt dat?

Thnx,
$p00f3r
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xls EK2008 pool formulier_kaal.xls‎ (99,5 KB, 142x gelezen)

Laatst gewijzigd door sp00f3r; 12 mei 2008 om 20:19 Reden: Uitbereiding vraag
Oud 14 mei 2008, 07:41
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sp00f3r Bekijk bericht
Hoi Brandts,

Jouw berekeningen voor de 1e en 2e plaats waren net wat ik nodig had! Ik kreeg mijn EK poule 2008 (werkend op VBA, en nauwelijks Excel formules) maar niet omgetoverd van FIFA WK 2006 naar de UEFA regels... Ben nu voor het berekenen van de groepswinnaars afgestapt van VBA. Ik het workbook met VBA code toch even ter info bijgevoegd.

Ik heb trouwens nog een vraag voor je: Waarvoor gebruik je AANTAL.LEGE.CELLEN() in de ALS() formules onder kolommen W, V en X en alleen voor de groepen 3 & 4 onder kolom W? Het lijkt erop dat het hier hetzelfde doet als ISLEEG(). Klopt dat?

Thnx,
$p00f3r
Ik heb dat gedaan omdat excel anders een niet gespeelde wedstrijd als 0-0 ziet. Nadat ik poule 1 en 2 heb gemaakt bedacht ik me dat als er bij winst of verlies altijd een score ingevuld moet zijn en dat de wedstrijd dus al gespeeld is. Excel hoeft dus niet te controleren of deze cellen dan leeg zijn. Dit heb ik dan bij poule 3 en 4 ook niet gedaan, maar verder niet veranderd bij poule 1 en 2 (was er gewoon een beetje te lui voor want het werkt prima zo )

AANTAL.LEGE.CELLEN() telt het aantal lege cellen (hier komt dus een integer (getal) uit)
ISLEEG() geeft aan of een cel wel of niet leeg is en geef dan een boolean uit (WAAR of NIET WAAR)

Laatst gewijzigd door Brandts; 14 mei 2008 om 07:45
Oud 17 mei 2008, 14:51
Junior Member

Standaard Ek Pool

Ik wil een EK Pool spelen met mijn vrienden.

Ik ben echter super slecht met excel.,,
kan iemand willicht mij een excel bestand opsturen die helemaal klopt.

Ik hoop dat mij iemand hier mee kan helpen.

Frank
Oud 19 mei 2008, 11:17
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FrankM Bekijk bericht
Ik wil een EK Pool spelen met mijn vrienden.

Ik ben echter super slecht met excel.,,
kan iemand willicht mij een excel bestand opsturen die helemaal klopt.

Ik hoop dat mij iemand hier mee kan helpen.

Frank
Tip: Kijk even wat verder dan je neus lang is
Oud 21 mei 2008, 21:36
Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandts Bekijk bericht
Ik heb laats zoiets gemaakt voor mijn eigen EK-pool (zie bijgevoegd bestand). Dit bestand heeft wel enige uitleg nodig

In het tabblad "uitslagen" moet je de uitslagen van de wedstrijden invullen. Bij het tabblad "standen poules" kun je dan de stand bekijken. Op dit tabblad zijn zwarte en grijze letters te zien. De grijze letters zijn alleen om tussenstappen te berekenen (deze kun je dus wit maken zodat ze niet "hinderen"). De zwarte letters geven de uiteindelijke stand, automatisch gesorteerd, aan. Het zijn de kolommen met de grijze letters die uitleg nodig hebben:

Kolom K geeft de uiteindelijke eindstand aan
M=Aantal punten
N=Doelpunten voor
O=Doelpunten tegen
P=Doelsaldo
Q=Positie in de poule aan de hand van het aantal behaalde punten
R=Mochten er 2 teams zijn met hetzelfde aantal punten dan wordt hier het onderlinge resultaat vergeleken
S=Is het aantal punten en het onderlinge resultaat gelijk dan wordt het doelsaldo vergeleken
T=Mocht ook dit gelijk zijn dan wordt hier naar het aantal doelpunten voor gekeken
U=Mocht ook dit gelijk zijn dan wordt hier naar het aantal doelpunten uit gescoord gekeken
V=Aantal gewonnen wedstrijden
W=Aantal gelijk gespeelde wedstrijden
X=Aantal verloren wedstrijden
Y=Mocht uiteindelijk nog niet beslist wat de posities in de poule zijn dan worden hier de landen die het best gespeeld hebben in de voorrondes voorgetrokken.

Hoe ik reken in kolom Q, R, S, T en U is volgens de regels van UEFA. De extra maatregel die ik in kolom Y heb genomen is om te voorkomen dat er een error ontstaat maar ik denk dat dit praktisch nooit voorkomt (al is het theoretisch natuurlijk wel mogelijk).

Bekijk het maar even of je er iets mee kunt. Ik kan best begrijpen dat er nog een aantal dingen onduidelijk zijn maar vragen zijn altijd welkom (opmerkingen trouwens ook).

Hallo Brandts,

Als je bij poule C en D alle uitslagen 1-2 invuld krijg je nog een foutmelding.
Ik kan niet achterhalen waar dit door komt
Zou je hier nog naar willen kijken?

Goet,

Gezienus
Oud 22 mei 2008, 07:56
Senior Member

Standaard

Idd. Ik heb een klein foutje over het hoofd gezien. Bij deze versie is de fout eruit gehaald. Bedankt voor de oplettendheid!
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xls 1e en 2e in Poule.xls‎ (75,5 KB, 124x gelezen)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten